Mari Strenghielm är inredningsstylist, fotograf och bloggar på Elle Decoration. Hon är Sveriges kanske största konsument av kalk- och mineralfärg.

– Jag målar om så ofta att min familj har slutat lägga märke till om halva hemmet har bytt färg medan de var i skolan och på jobbet, säger hon.

En anledning är att hon använder sitt hem som studio. Här stajlar och fotograferar hon de flesta av sina uppdrag och anpassar rummen efter ändamålen. Rekvisita åker fram och tillbaka – gardiner sätts upp och tas ned, kuddar och mattor likaså.

Artikelbild

| Inredningsstylisten Mari Strenghielm älskar kalkfärger och målar ofta om. ”Jag gillar den levande strukturen, att den är lätt att arbeta med och att den är miljövänlig.” Väggprydnaden som hänger på verandaväggen har Mari gjort själv. Egentligen skulle den bli en takkrona.

– Jag möblerar om, målar och arrangerar. Sedan plåtar jag och ändrar igen.

Det är ingen dålig kuliss att utgå ifrån. Huset från förra sekelskiftet ligger på Dalarö utanför Stockholm och är högt beläget med utsikt över havet. Utsidan är vit och nästan bländande i det skarpa vårljuset. Men när man gläntar på dörren och kliver in öppnar sig en mjuk värld av jordiga toner. Golven, väggarna och till och med taken skiftar i grå och beigerosa nyanser.

Möbleringen är sparsam och består av naturliga material. Mörka trämöbler, rotting och prylar med patina smälter väl in och bidrar till den harmoniska känslan.

– Jag gillar gamla saker och naturliga material. När vi köpte huset för 14 år sedan ville vi renovera efter konstens alla regler och använde linoljefärg när vi målade om. Men jag mådde inte bra av lukten och tyckte att den var ganska besvärlig att arbeta med.

Artikelbild

| Mari Strenghielms hem har en jordnära färgskala. Hon till och med målade taken i både biblioteket och det angränsande vardagsrummet med kalkfärg. ”Det är inget jag rekommenderar. Det var blött, kladdigt och tungt.”

Då upptäckte hon mineralfärger och sedan dess använder hon nästan inget annat.

– Det känns bra att de är naturliga, att de andas. När man målar med dem luktar det lite lera, men det är en frisk och sund doft tycker jag. Och har man fått på händerna är det bara att skölja av med vatten.

Artikelbild

| Mari Strenghielm använder sitt hem som studio och fotograferar många uppdrag i vardagsrummet. ”Jag möblerar och målar om så ofta att resten av familjen inte lägger märke till det längre.”

Vad skiljer då kalk- och mineralfärger från vanlig väggfärg? Jo, bindningsmedlet – det ämne som binder samman färgens olika ingredienser.

Cathrine Bülow driver Ekobyggportalen, en sajt som vill främja och informera om hållbart och ekologiskt byggande. Hon reder ut begreppen:

Artikelbild

| Dagbädden uppe i sovrummet är Mari Strenghielms favoritarbetsplats. Även här är väggarna målade med mineralfärg i jordiga toner.

– Alla färger delas in utifrån bindningsmedel. Mineralfärger är en grupp där ler-, kalk- och så kallad silikatfärg ingår. Gemensamt för dem är att bindmedlet är mineraliskt.

I vanliga, vattenbaserade färger är bindningen plast. Så trots att de har blivit mindre giftiga när lösningsmedlen togs bort, är de fortfarande inte vidare bra ur miljösynpunkt.

Artikelbild

| Mari Strenghielm gillar gamla prylar i naturliga material. Att arbeta med en sammanhållen färgskala gör hemmet harmoniskt. ”Samla på bilder, saker du hittar i naturen, färgprover och tidningsreportage som du blir inspirerad av. Sätt upp allt på en anslagstavla och utgå från det när du inreder.”

– De innehåller också en del andra tillsatser som är problematiska, bland annat allergiframkallande konserveringsmedel, ämnen som gör att de håller ihop och fäster bättre. Det är mycket bättre att använda mineralbaserade färger, säger Cathrine Bülow.

Traditionellt sett har dessa färger använts för målning av stenhus och för att kalka ladugårdar. Men på senare år har de seglat upp som trendfärger för väggmålning på ytor som gips och tapeter.

Artikelbild

| Kalkfärg användes förr främst för målning av stenhus. Den absorberar lukter och är antiseptiskt och användes därför också i ladugårdar.

– Mineralfärgerna har många bra egenskaper. De är i stort sett luktfria och absorberar fukt. På så sätt hjälper de till att reglera luftfuktigheten till en lagom nivå, säger Cathrine Bülow.

Hon har själv målat ett rum i sin lägenhet med lerfärg. Först blev hon förskräckt över resultatet.

Artikelbild

| Mineralfärger ger ytan ett levande utseende som skiftar efter väderlek när mineralkornen bryter ljuset.

– Jag hade valt en terrakottanyans och när jag var färdigt såg väggen mörkbrun ut. Men den behövde bara torka ordentligt, då ljusnade den till rätt kulör.

Precis som med annan målning krävs en del förarbete för att resultatet ska bli bra. Det bästa är att ta bort så mycket som möjligt av det som redan sitter på väggarna och spackla som vanligt. Fast strukturen på mineralfärgerna är ganska förlåtande. Den korniga, ruffa finishen är ofta just vad man vill åt.

Artikelbild

| Ytan blir matt och lite kornig när man målar med mineralfärger. Använd gärna rejäla penslar och korstryk för att få rätt struktur.

– Man kan börja med en vända grundfärg, särskilt om man tänker måla en ljusare kulör än vad som har varit på ytan tidigare, säger Mari Strenghielm.

För henne leder ofta ett målningsprojekt till ett annat. Om hon målar om i ett rum får i regel nästa också en strykning. Hennes senaste besatthet är en smutsrosa färg.

Artikelbild

| Breda penslar är att föredra.

– Jag köpte ett par provburkar för att jag skulle fixa skrivbordet i min dotters rum. En av dessa kulörer var magisk.

Mari går runt i rummet och pekar på flera möbler och trädetaljer i exakt samma rosa nyans.

Artikelbild

| Använd en skurborste för rengöring om du ska måla på en kalkad vägg.

– Jag blev lite manisk och fortsatte med alla dockmöblerna, sedan pallen och klädhängaren… Det som skulle bli ett "litet projekt" svällde en aning. Och nu är det dags för väggarna i hallen.

Hon har målat på både tapet och gips med bra resultat. Det är bara en sak som hon avråder ifrån: att ge sig på taket med kalkfärg.

– Det är bland det värsta jag har gjort i renoveringsväg. Det trillade ned klumpar med blöt, kladdig färg i ansiktet och håret. Skyddspappen på golven blev till en blöt lervälling. Det var hemskt.

Ändå målande hon inte ett, utan två rum.

– Ja, det var knäppt – jag är väldigt envis. Men efter att jag hade målat väggarna tyckte jag att taken lyste vita. Det störde mig jättemycket, så jag var bara tvungen.