Med en ansiktslyftning, "facelift" på engelska, menades ursprungligen ett kirurgiskt ingrepp där avsikten var att försköna patientens anletsdrag. När bilbranschen började använda begreppet var syftet i stort sett detsamma – att föryngra fejset på en lite föråldrad modell. Vanligtvis i form av en ny grill, nya strålkastare och en och annan utbytt plast- eller plåtbit.

När nya A4 nu når butikerna handlar det också om det. Men alltså inte bara några nya anletsdrag. I princip är allt som syns nytt. Trots att en helt ny modell (B10) är nära förestående. Nuvarande B9 kom 2015 och är den femte generationen sedan A4 för 25 år sedan ersatte Audi 80.

Uppkäftig grill

Artikelbild

| Audi A4 har köregenskaper på toppnivå.

Jodå, grillen är ny, bredare och ännu mera uppkäftig, men även karossen i övrigt har fått nya linjer. De mer markerade hjulhusen är tydligast över bakhjulen där årets A4, precis som storebror A6, har fått höfter som för tankarna till den klassiska ur-Quattron.

Under skalet är dock det mesta i vår testbil bekant. 190-hästarsdieseln med dubbelkopplingsväxellåda känner vi igen, inte bara från Audi utan också från de övriga märkena inom VW-koncernen.

Men Audis unika Torsen-differential, som i decennier utgjort grunden för Quattro-systemet och gav bilen ständig drivningen på alla fyra hjulen, är utbytt. Bilen blir nu 100 procent framhjulsdriven om sensorerna signalerar att det inte behövs någon hjälp från bakhjulen.

Skälet är förstås bränslebesparing.

Artikelbild

| Årets upplaga av Audi A4 har fått nya former runt om.

Mildhybridteknik

Utöver den diesel jag kör erbjuds två bekanta bensinmotorer, på 190 respektive 245 hästkrafter. Båda två är precis som hos sina större syskon försedda med mildhybridteknik. Det sparar ett par centiliter bensin per mil, vilket kan tyckas lite futtigt, men många bäckar små…

Artikelbild

| Audi A4 har köregenskaper på toppnivå.

Vill man värna miljön väntar in A4 G-tron som kan köras på biogas, medan den som prioriterar höga prestanda satsar på en Audi S4 TDI. Då medföljer 347 frustande hästar.

De 190 som rumsterar i vår testbil räcker förstås mer än väl. När de värsta konkurrenterna i den här nischen kommer från BMW, Mercedes och numera också Volvo, krävs förstås även köregenskaper på toppnivå. Och det infrias med god marginal.

Artikelbild

| Interiören har fräschats upp och MMI-systemet (Multi Media Interface) har vidareutvecklats.

Teknik i framkant

A4 är fortfarande rätt trång i baksätet. Däremot har Avant-versionens bagageutrymme växt med 100 liter.

Artikelbild

| VW-koncernens DSG-växellåda med sju steg, fast Audi kallar den för S-tronic.

Helt nytt är det digitala MMI-systemet och den högupplösta 10,1-tumsskärmen. Även röststyrningen har uppgraderats, vilket måste betraktas som en säkerhetsåtgärd. För jag möter hellre en bilist som pratar i mobiltelefon än en som kör pekfingervalsen på instrumentpanelens touchskärm.

Den nya A4-serien kan fås med olika nivåer av säkerhets- och assistanssystem. I Sverige är ”Tour” standard med bland annat adaptiv farthållare, aktiv körfältsassistans, vänstersvängsbroms och undanmanöverassistans.

Artikelbild

| Det är fortfarande trångt i baksätet för långbenta.

"Vorsprung durch technik" (förprång genom teknik) har länge varit Audis slogan. Det stämmer kanske inte längre, att man har ett tekniskt försprång, men i kurvan in mot nästa decennium är märket definitivt i det främre ledet.