När Destination Uppsala summerar gästnätterna på hotellen i Uppsala kommun första halvåret 2018 och jämför med förra året ser vi en ökning – med tio procent.

Men det var samtidigt färre utländska gästnätter under samma period.

– För att dra rätt slutsatser är det bra att ha ett helår där alla tolv månaderna analyseras. En enkel förklaring kan vara att det har varit fler internationella möten ett visst år, möten som roterar runt i världen och därför inte följer med i statistiken för efterföljande år, säger Anna Lindström, chef för möten och evenemang hos Destination Uppsala.

Artikelbild

| Malin Selberg, hotelldirektör på Elite Hotel Academia, berättar att det är mycket fokus på närodlat och organiskt och gärna någon trevlig anknytning till orten. ”Eftersom vi ligger 100 meter från Lindvalls kaffe skulle vi inte kunna servera ett annat kaffe här”, säger hon.

Hon vill poängtera att hotellen i stan är oerhört starka och viktiga verktyg för att driva besöksnäringen framåt och vara ledande krafter för att förändra kundernas efterfrågan men också dagliga samhällsansvar.

– Många anläggningar tar ”lead” i att driva samhällsfrågor såsom att arbeta energismart, undvika food waste, plastbantning, närodlat, giftfri miljö och tillgänglighet för alla, säger Anna Lindström.

Att miljön är i extra fokus märks hos alla hotellchefer och -direktörer som Uppgång pratar med.

– Ja, hållbarhet är såklart fortsatt väldigt viktigt för oss. Bland annat när det gäller mat där konsumenterna är ännu mer medvetna. De äter mindre kött och portioner och efterfrågar ekologiskt och närodlat. Vi har mer fokus på alla matallergier som ökar, säger Ann-Sophie Myrefelt, hotelldirektör på Park Inn by Radisson Uppsala och Radisson Blu, och fortsätter:

Artikelbild

| Anna Lindström på Destination Uppsala menar att hotellen är ledande på flera sätt. ”De ligger längst fram i att dynamiskt prissätta, ha snabb omställningstakt och att erbjuda individanpassade produkter”, säger hon.

– Glutenfria och laktosfria livsmedel har till exempel ofta stått inklämda i ett hörn förut, som i en skämshörna, men integreras nu mer i den vanliga buffén. Vi får mer vegetariskt och veganskt. Gästerna vill ha det – och inte bara dåliga kopior utan riktiga vegetariska och veganska måltider där kocken har lagt ned mycket kärlek.

Inom mötes- och konferensdelen hos hotellen finns också tydliga trender. Malin Selberg, hotelldirektör på Elite Hotel Academia, märker att interaktiva möten blir vanligare, exempelvis videokonferenser med andra länder. Och att fler förstår hur viktigt det är att ­engagera deltagarna och göra dem delaktiga.

Artikelbild

| Ann-Sophie Myrefelt, hotelldirektör på Park Inn by Radisson Uppsala och Radisson Blu, menar att manuell ut- och incheckning av gästerna kommer att försvinna. ”De har inte tid att stå i kö”, säger hon.

– Därför kräver kunderna också uppdaterad teknik så att detta är möjligt. Dålig teknik accepteras inte.

Hon ser också att rådgivning och experthjälp önskas av kunden.

Artikelbild

| Flera av hotellcheferna vittnar om att gäster numera ofta bokar väldigt tätt inpå en planerad konferens. "Det kan komma in förfrågningar för 50­–80 personer samma vecka som mötet ska äga rum”, säger Susanne Boije Fredlund, hotellchef på Clarion Hotel Gillet.

– Förr fanns det traditionella mötesbokare bland företagen, men de har inte det i dag. I dag får vem som helst på företaget i uppdrag att boka en konferens, folk som aldrig har gjort det. Det är ett uppdrag som ibland visar sig vara svårare än många tror och då finns vi där som en hjälpande hand, säger Malin Selberg.

Det leder till nya roller hos hotellen, vilket också är en följd av en större tekniktrend och digitalisering. Vissa roller bortrationaliseras, medan andra är desto viktigare. Hos Clarion Hotel Gillet har man exempelvis tillsatt den nya rollen ”passion coach” – en medarbetare har som ansvar att arbeta med att öka livskvaliteten för både gäster och medarbetare.

– Vår passion coach Terese Pettersson gör exempelvis regelbundna överraskningar för personalen. Medarbetarna kan mötas vid personalentrén klockan sex på morgonen av härlig musik och bjuds på en kickstart med smoothies för att ge energi till den dagen, berättar Susanne Boije Fredlund, vd för Clarion Hotel Gillet by Nordic Choice Hotels.