Att späda ut något kan ge ett blaskigt och smakfattigt resultat. Men när det gäller biltyper och -segment är det för tillfället maximal spädning som verkar falla allt fler köpare i smaken.

Från att ha varit fyrkantiga, ofta praktiskt sinnade och fyrhjulsdrivna högbyggen håller vissa suv på att blandas ut till en bara milt höjd och lagom svullen personbil.

”Crossover” kallas den nya biltypen ibland och några skarpa gränser var den börjar och slutar finns inte. Men det finns bilar som är enkla att placera i detta härad: Nissan Juke, Toyota CH-R, Mazda CX-30 och Volkswagen T-roc är några exempel.

Artikelbild

| Den ser ut som vilken bil som helst i mindre mellanklassen. Men Kia Xceed är en kompakt familjebil med två kryddmått suv i receptet.

Sitta högt

Allt fler bilköpare på jakt efter en kompakt familjebil väljer en crossover i stället för en traditionell bilmodell. Nissan har rent av givit upp försöken att sälja Golfutmanaren Pulsar – deras kunder väljer Juke eller den lite större Qashqai rakt av.

Att många vill sitta lite högre är inte svårt att förstå. Enklare att kliva i och ur bilen samt lite bättre utsikt över trafiken finns på pluskontot.

Kias bil i Golfklassen heter Ceed och kom i nytt utförande för ungefär ett år sedan. Den finns som femdörrars halvkombi, vanlig kombi (SW), kombi med lite sportigare framtoning (Proceed) och nu även som rundkullig crossover (Xceed).

Artikelbild

| Kia Xceed är ganska kul att köra, den uppmuntrar till kvicka manövrer.

Bättre ljudkomfort

På landsväg är det en ganska behaglig bil. Ljudkomfort har sällan varit Kias paradgren och är det inte här heller, men den har blivit bättre jämfört med för några år sedan. Rullkomforten i Xceed är bra, utan att kunna jämföra direkt är bedömningen att den rör sig lugnare än de övriga Ceedsyskonen. I mer urbana trafikmiljöer trivs ändå Xceed bäst.

Artikelbild

| Kia Xceed är ganska kul att köra, den uppmuntrar till kvicka manövrer.

Ett motoralternativ står till buds, en 1,4-liters turbomotor med 140 hästkrafter. Den gör bilen pigg och alert och arbetar i fin samklang med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som är standard i det lyxigare utförandet, Advance Plus. Kia satsar annars stort på hybrider och en laddhybrid-Xceed väntas till Sverige senare i vinter.

Innerutrymmena är bra, inklusive bagagedelen som är lättlastad. En 10,25 tum stor pekskärm på instrumentpanelen rymmer en hel del funktioner och är liksom navigationssystemet standard. Det är generöst av Kia och menysystemet är föredömligt enkelt att manövrera. Mobiltelefonen kan speglas i systemet via Apple Carplay eller Android Auto.

Artikelbild

| Rund om baken och en liten gnutta högbyggd jämfört med vanliga Kia Ceed. Markfrigången är 18,4 centimeter.

Utöver den möjligen bekvämare körställningen – en smaksak – har inte Xceed några fördelar jämfört med sina ordinarie och billigare syskon. Är det en riktigt praktisk bil som behövs gäller kombin Ceed SW.

En gissning är att många köpare ändå kommer att falla för blandningen som Xceed erbjuder. Den är trots allt hyggligt smakrik.