SAS hotas av en storskalig pilotstrejk. Och tiden börjar bli knapp. På fredag lägger piloterna ner arbetet om inte medlarna lyckas få ihop fack och arbetsgivare som i nuläget ligger extremt långt ifrån varandra.

Enligt arbetsgivarorganisationen Transportföretagen innebär piloternas krav i dagsläget bland annat 13-procentiga lönepåslag. Från början låg det på 25 procent. Ovanpå det vill piloterna ha fem dagars kortare arbetstid per år, enligt Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Transportföretagen flygbranschen, som inte vill sträcka sig längre än lönemärket på den svenska arbetsmarknaden, 2,3 procent.

Välavlönade

Artikelbild

| SAS-planen kommer att stå stilla om det blir strejk på fredag. Arkivbild.

Han upplever att pilotfacket inte är särskilt intresserade av att förhandla.

Det gör mig orolig med tanke på det kraftfulla varsel som ligger, säger Granevärn som pekar på att SAS-piloternas snittlön, inklusive tillägg och traktamenten, ligger på 93 000 kronor i månaden.
Det är en välavlönad grupp.

Men Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, slår ifrån sig.

Näst sist

Det där stämmer inte. Vi har massvis med piloter som tjänar en tredjedel av det, säger han och hävdar att SAS ligger näst sist i löneligan bland ett 20-tal flygbolag, inklusive lågprisbolag som Norwegian, Ryanair, Easyjet med flera.

Huvudargumentet i förhandlingarna för Svensk Pilotförening är att komma i kapp efter att under en rad år stått tillbaka lönemässigt när SAS krisat. Om arbetsgivarna hade hävdat märket under alla dessa år, skulle piloterna ha behövt kräva 30 procent i lönepåslag, enligt Wilhelm Tersmeden.

Och så länge inte arbetsgivarna kan acceptera att diskutera de skillnaderna, då ser inte jag hur vi ska nå en lösning, säger Tersmeden som menar att pilotfacken i Danmark, Norge och Sverige står helt eniga i sina krav.

Torbjörn Granevärn förstår att piloterna kör på det spåret, att de vill jämföra sig med exempelvis välbetalda flygbolag i Mellanöstern.

Men vi utgår från svensk arbetsmarknad, säger han.