Hon är verkligen svensk modehistoria. Att gå mot strömmen är jobbigt, men någon måste göra det, säger Karina Ericsson Wärn, modeskribent och rektor för Beckmans Designhögskola.

Pontén gick bort under lördagen. "Hon är inte med oss längre och hela världen är fattigare", skriver dottern Beata Pontén i ett mejl till TT.

Gunilla Pontén föddes 1929 och har haft en lång karriär inom mode och form. Hon arbetade i unga år bland annat för modeskaparen Emilio Pucci i Italien och för olika modehus i Sverige, men startade därefter sitt eget varumärke. På senare år blev hon via tv bekant för den bredare publiken i Sverige.

 Jag har djävlar anamma i mig. Att vara livsbejakande och ha humor håller mig ung, humorn är kraften bakom allting. Jag har glöd och är väldigt passionerad, kommenterade Pontén sitt framträdande i en reklamfilm i en intervju med TT 2014.

Chockade gäster

Pontén gjorde sig känd som nyskapande och okonventionell. Vid en presentation vid hovet på 1950-talet chockade hon gästerna i en uppmärksammad entré i en egendesignad klänning.

På sin egen hemsida skriver Pontén själv om sin syn på mode under 1900-talets första hälft: "Det var 40-tal och kvinnomodet var stelt och ytterst damigt. Tonårsmode existerade inte alls. Jag protesterade vilt mot det trista tantmodet och klädde mig i egendesignade kläder till skollärarnas fasa."

 Pappa förstod ingenting, han tyckte inte att jag klädde mig djärvt. Själv struntade jag i all kritik och fortsatte att klä mig som jag ville trots alla anmärkningar. Jag växte upp och tyckte att världen tillhörde mig, sade hon i TT-intervjun 2014.

Beata Pontén kallar modern för "en av Sveriges absolut första influerare".

"Ingen blyg viol"

"På 50-talet gav hon unga inspirationen att slippa se ut som små vuxna. Hon hatade att alla skulle se likadana ut och hon kände sig tvungen att göra något åt saken. Randigt, rutigt, prickigt och färgglatt – ungdomen skulle frigöras!", skriver dottern i mejlet.

Karina Ericsson Wärn, rektor för Beckmans Designhögskola där Gunilla Pontén började studera 1948, beskriver Pontén som en människa och modeskapare som gick sin egen väg.

Hon var ingen blyg viol precis, utan en människa som tog plats, med all rätt. En avantgardist in i det sista. Det är en stor modepersonlighet som har gått ur tiden.

Gunilla Ponténs banbrytande idéer har inspirerat högskolan till att uppmana eleverna att tänka mer fritt, säger Ericsson Wärn.

Vid den tiden var det ett elegant mode som gällde på Beckmans – ett mode som förknippades med franska, exklusiva salonger. Men hon bröt med det genom att måla om skor, färga tyger i grälla färger och sy kläder av enkla, billiga, rutiga tyger. Hon gick efter eget huvud. I dag är det något vi uppmuntrar våra elever till.

"Var väldigt levande"

Grevinnan Marianne Bernadotte af Wisberg har känt Gunilla Pontén i många år, bland annat genom samlingen Statsbrudskåren som båda två varit med i.

Jag tyckte om henne, hon var en bra vän. Man tänker sig henne levande, för hon var väldigt levande, säger hon till TT och fortsätter:
Hon var väldigt speciell och skilde sig från mängden. Hon var färgstark och hon vågade, säger hon.

Gunilla Pontén fortsatte att vara verksam långt upp i åldern.

 Att skapa är något medfött och finns inneboende hos mig. Jag måste skapa! Jag tänker fortsätta jobba tills jag dör. Min drivkraft är att bli bekräftad som designer, och det har jag blivit med råge, sade hon 2014.