Nu får det vara nog anser Föreningen Marmabygden, Marma Folketshus-förening, Marma Sportklubb och Marma Fastighetsägareförening som ligger bakom skrivelsen som i dag lämnas in till Älvkarleby kommun.

"Det jäser i Marmaborna över att trafiken får tillåtas rusa fram, som den nu gör – så ni alla måste förstå att uppropet är viktigt för allas välbefinnande. För tyvärr finns det alltför många fartdårar i både bilar, bussar och lastbilar!”, står det i brevet till kommunen.

Lars Gustafson, ordförande i Föreningen Marmabygden, har varit en av de drivande i frågan. Han har svårt att förstå varför det inte har satts upp fartkameror eller andra hastighetsdämpande åtgärder för att få ner farterna. Att bilar kör förbi i 100 kilometer i timmen på 50-vägen är inte ovanligt.

Artikelbild

| Tung trafik. Även den kan köra fort igenom Marma, enligt personerna bakom uppropet.

– I somras var det nära att en pojke blev påkörd, och jag tycker inte att det ska krävas en dödsolycka för att myndigheterna ska göra någonting, säger Lars Gustafson.

Han berättar att många bilister vilar tungt på gaspedalen när de passerar den lilla orten som ligger vackert vid en av Dalälvens större fjärdar.

– Här börjar Upplandsleden, vid vattnet har folk båtar. Här badar man, och här rastas hundar. Det är många som rör sig i området. Därför var det konstigt att Trafikverket tog bort övergångsstället och hänvisade till att det ingav en falsk säkerhet.

Malin Lidow-Heneryd är bygg- och miljöchef i Älvkarleby kommun, och hon är väl medveten om den fråga som Marmaborna driver.

Artikelbild

| Raksträcka. Vägen genom Marma inbjuder till höga farter.

– Jag kan förstå att de är frustrerade eftersom de lyft den här frågan länge, säger, Malin Lidow-Heneryd.

Vad kan kommunen göra för att förbättra trafiksituationen i Marma?

Artikelbild

| Blåser på. Vägen genom Marma inbjuder till höga farter.

– Skyltningen är fel, och den ska vi se över tillsammans med Trafikverket. Skyltarna ska stå innan man kommer in i samhället och när man är igenom, inte mitt i som de står i dag. Sen ska vi framföra de synpunkter vi har fått in till Trafikverket. Det har vi gjort tidigare, men gör det igen.

Kommunen kan besluta om hastigheten genom tätbebyggt område, finns det anledning att sänka hastigheten från dagens 50 kilometer i timmen?

– Vi börjar med att sätta skyltarna på rätt ställe. Därefter får vi utvärdera vilken effekt det får.