­– Hallååå!

Sju förskolebarn i fyra- sexårsåldern i reflexgula västar ropar i skogsdungen i Ärna. De håller på att lära sig av soldater hur de ska göra om de går vilse. Samtidigt lär barnen soldaterna vid Luftstridsskolan att bli bättre instruktörer. Det här är nämligen en del av soldaternas utbildning till gruppbefäl.

– Det är en jättespännande övning. Dels ur instruktörsperspektiv att lära mig prata så tydligt att även barn på den här nivån förstår. Dels att lära ut något som de faktiskt kommer att ha nytta av, säger gruppbefälseleven Adam Bertilsson.

Artikelbild

| Oliver, 6 år, går hand i hand med soldaten Tarek Fredj på väg tillbaka till övningarna i skogen efter en välförtjänt lunchrast.

Efter att barnen ropat allt vad de kan får de knacka på ett träd med en pinne för att höras. I en annan del av dungen lägger barn stopptecken, alltså pinnar tvärsöver stigen för att det ska synas att någon varit där, och bland träden en bit bort får barnen lära sig att stanna och hålla värmen.

Totalt 21 barn från avdelningen Fjärilen på Hagmarks förskola i Bälinge är i skogen. De turas om på de olika stationerna. De som lär sig att hålla värmen har lagt granris i högar under ett varsitt träd. Då blir det inte lika kallt att sitta eller stå medan de stannar och kramar trädet.

Men att vara stilla en längre stund är inte riktigt barnens grej. Snart meddelar en pojke att han är klar, och två flickor börjar leka att de sminkar sitt träd. Gruppbefälseleven Michael Stalsbo samlar ihop dem.

– Vad kan vi göra mer för att hålla värmen? frågar han.

Artikelbild

| – Det här är väldigt annorlunda. Man måste släppa på det militära och prata på barnens språk, säger soldaten Michael Stalsbo om att försöka instruera förskolebarnen.

– Man kan ha på sig mycket kläder! säger ett av barnen.

– Javisst, det är jättebra. Men om man inte har så mycket kläder på sig, eller blir kall ändå, då kan man röra på sig. Till exempel så här, säger Michael Stalsbo och håller i sig i ett träd medan han svingar det ena benet fram och tillbaka.

Artikelbild

| Utbildningsledaren och förste sergeanten Erik Hedman och barnen Ilse, 4 år, och Thyra, 5 år, övar på att lämna spår efter sig i skogen.

Att utbilda soldater genom att låta dem instruera barn, var utbildningsledaren och förste sergeanten Erik Hedmans idé. Den kom ur en tidigare uppgift i att planera och anpassa kurser för olika grupper, som officerare, soldater eller barn. 2016 testade han att låta sina elever utföra kursen för barn, och det visade sig vara en bra övning i att hålla uppe intresse och fokus i en grupp.

– Det är ingen skillnad på barn och vuxna: man måste hålla det intressant för att de ska lära sig. Våra soldater säger inte alltid till om det är tråkigt. Men barnen, de är ärliga elever. Man får feedback på en gång, säger Erik Hedman.