Postnord slutar leverera post till 45 hushåll i två trappuppgångar på Götgatan i Uppsala. De sista breven delas ut 14 april.

Boende får i stället bege sig till Postnords företagscenter på Skolgatan. Om de ska få tillbaka brevutdelningen måste föreningen sätta upp postlådor, installera en fastighetsbox eller ändra inkasten och därmed behöva byta dörrar.

– Vi har försökt förhala det här i flera år, eftersom vi tycker att det är bekvämt att få posten i brevinkastet, säger Richard Åkerberg som bor i en av föreningens lägenheter.

Han har svårt att förstå Postnords nya direktiv, eftersom konkurrenten Citymail uppgett att de inte har problem med att dela ut post. Dessutom får han morgontidningen i brevinkastet varje morgon.

Men enligt Postnord är brevinkasten för små och sitter för högt upp, vilket påverkar arbetsmiljön negativt för brevbärarna.

Postnord stryper utdelningen till flera hushåll

Skarp kritik mot Postnord

Postnord om kritiken: "Inte vårt ansvar"

När informationen damp ner i brevlådan blev Richard Åkerberg dessutom förvånad. Tre dagar innan beslutet meddelade en av Postnords chefer att de fått respit fram till i sommar.

Tidningen har tagit del av mejlkonversationen och där framgår att föreningen ska ha åtgärdat inkastproblematiken senast 1 juli i år.

– Det är tråkigt att föreningen uppfattat att de fått mer tid på sig, det måste ha blivit något missförstånd, säger Camilla Törnqvist, distributionsområdeschef på Postnord.

Föreningen anser att de tvingas att betala kostnaden för brevbärarnas arbetsmiljö, en kostnad som postoperatören borde stå för, i egenskap av arbetsgivare.

Postnord tillbakavisar dessa påståenden.

– Vi äger inte fastigheten och kan därför inte göra några förändringar i den, säger Camilla Törnqvist.

Men om föreningen säger ja till att ni får göra förändringar?

– Nej, det är inte vårt ansvar.

Tidningen har tidigare rapporterat om Postnords tvist med en annan bostadsrättsförening. Den ligger på Luthagsesplanaden och i föreningen finns 44 hushåll. Här har styrelsen föreslagit att man ska dela på kostnaden för att sätta upp postboxar. Deras ärende är ännu inte avgjort men Philip Widell, suppleant i styrelsen, menar att det är Postnord som ska betala.

– Vi anser att det är en orimlighet att ett företag utnyttjar sin monopolställning och kräver kostsamma åtgärder bara för att det införts en ny standard för brevinkast långt efter att huset byggdes, säger Philip Widell.

Postnord driver fler liknande ärenden i Uppsala men Camilla Törnqvist kan inte uppge hur många föreningar som berörs.

– Vi för dialog med bostadsrättsföreningar och det sker löpande. Oftast löser det sig när vi påtalat bristerna. Vad jag vet är det inga hushåll som får hämta sin post på annat ställe i dag, säger Camilla Törnqvist.

De bägge bostadsrättsföreningarna har nu beställt postboxar och anser att de inte har något annat val.