Sedan ett par månader tillbaka testar polisen en ny modell för trafikkontroller som går under det officiella namnet Effect – eller helt enkelt "20-minuters-modellen", som poliserna i Uppsala själva säger. Den går ut på att en patrull som har en kvart eller 20 minuter över ställer upp radiobilen på valfri plats och gör hastighets- eller nykterhetskontroller.

– Vi försöker få in den här metoden i vardagen. Genom de här korta intervallerna så blir vi mer synliga och effektiva eftersom vi kan vara på olika platser och när som helst på dygnet, berättar Stefan Siesing, yttre befäl vid Uppsalapolisen.

Och Stefan Siesing tycker att det ger ett faktiskt resultat:

– En kombination av att hastigheten sänkts till 40 i Uppsala och att vi gör fler kontroller har medfört att det går långsammare på vägarna i centrala Uppsala nu än tidigare.

Inte minst är responsen från allmänheten väldigt bra, påpekar han, och säger att många hör av sig till polisen och uppmanar dem att göra kontroller i närheten av deras bostadsområden också.

Att insatserna uppskattas kan man även se i kommentarer under Uppsalapolisens Facebookinlägg. I lördags gjorde polisen en större trafikkontroll vid Gnistarondellen i södra Uppsala, och hyllningarna under det inlägget är många. "Ni utför ett kanonjobb!" "Mera av detta!" och "Tack för återbäringen" är några av alla hejarop.

– Vi ser tydligt att vår ökade synlighet ger en viss trygghet hos allmänheten, och det är viktigt, säger Stefan Siesing

Kollar ni både hastighet och nykterhet vid 20 minuters-kontrollerna?

– Är det bara en patrull blir det antingen eller. Men om en person tas för fortkörning kollar vi också nykterheten.

Hur många brukar åka fast under en 20 minuters-kontroll?

– Är det hastigheten vi kollar så är det nog 5-6 personer som får fortkörningsbot. Vi tar fler fortkörare än rattfyllerister.